Wyszukiwarka

Zadaj pytanie








7+8=?


Informacje o plikach "cookies"

Minister transportu Sławomir Nowak chce, by część wpływów z podniesionej od Nowego Roku akcyzy na olej napędowy była przekazywana na inwestycje kolejowe. Proponuje też usprawnienie procesu modernizowania tych linii poprzez ich zamykanie na czas remontów.

Jak powiedział PAP Nowak, wpływy z podniesionej akcyzy trafią w całości do budżetu państwa. Z tego 18 proc. przypadnie na resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. "Chcemy, by cała ta pula była przekazana na inwestycje kolejowe" - zaznaczył Nowak. Nie sprecyzował, o jaką kwotę nominalnie będzie chodziło. Nie wiadomo jeszcze, czy wpływy z tego tytułu będą przekazane na inwestycje w infrastrukturę czy tabor kolejowy, ale zdaniem ministra będzie to raczej infrastruktura.

Zgodnie z unijną dyrektywą dotyczącą opodatkowania produktów energetycznych, Polska otrzymała tzw. derogacje, czyli okresy przejściowe na dojście do minimów unijnych w wysokości podatku. W przypadku oleju napędowego, gdy wstępowaliśmy do UE w 2004 r. poziom minimalny ustalono dla nas w wysokości 245 euro za tysiąc litrów, a od 1 stycznia 2010 r. było to 302 euro. W 2012 r. kończy się okres przejściowy i Polska musi osiągnąć minimalny poziom opodatkowania diesla w UE wysokości 330 euro.

Na czas remontu linie kolejowe będą zamykane

Minister chce także, by na czas remontu linie kolejowe były zamykane, a nie jak obecnie - remontowane przy częściowym zachowaniu na nich ruchu pociągów. Efekt remontowania linii jest taki, że składy jeżdżą wahadłowo albo oczekują na szlaku aż np. minie je pociąg wyższej kategorii. Przykładowo na linii Warszawa-Gdańsk podróż z powodu utrudnień spowodowanych przez remont trwa powyżej siedmiu godzin; przed remontem były to ok. cztery godziny.

Nowak zobowiązał zarządzającą infrastrukturą kolejową spółkę PKP PLK, żeby opracowała wariant remontów przy zamknięciu całego modernizowanego odcinka danej linii. Zdaniem ministra, remont dzięki temu będzie trwał krócej, w efekcie pasażerowie szybciej odczują poprawę.

Zmiany w organizowaniu remontów mają nadejść wraz z końcem mistrzostw Europy w piłce nożnej w lipcu 2012 r. W czasie mistrzostw kolejarze chcą wprowadzić specjalny rozkład jazdy. Kilka miesięcy temu ówczesny resort infrastruktury zapowiadał, że na czas rozgrywek zostaną wstrzymane remonty i przejazd między miastami - gospodarzami imprezy skróci się. Ostatecznej koncepcji w tej sprawie jeszcze jednak nie ma.

"Na czas Euro 2012 będzie obowiązywał specjalny rozkład jazdy"

"8 lipca, kiedy po zakończeniu mistrzostw nie będzie już obowiązywać, chcemy zamknąć linię E-65, a pociągi skierować objazdem" - wyjaśnił Nowak. Chodzi o trasę Warszawa-Trójmiasto przez Działdowo. Nowak chce, żeby została zamknięta na odcinku Działdowo-Tczew, a pociągi pojechałyby objazdem przez Kutno. Podróż trasą objazdową trwa 5 godz. 12 minut. Resort rozważa też zamknięcie niektórych z remontowanych linii na Śląsku.

Według danych resortu transportu, obecnie modernizowanych jest ponad 2 tys. 182 km torów na liniach kolejowych. W remoncie są m.in. trasy: Warszawa-Gdynia, Warszawa-Radom, Kraków-Rzeszów, Wrocław-Poznań.


Wiadomości

Spółka zależna PGNiG kupi od Total E&P Norge udziały w złożach na szelfie norweskim za 996 mln zł (aktl.)

PGNiG Upstream International AS, spółka zależna PGNiG podpisała umowę warunkową z Total E&P Norge AS dotyczącą zakupu udziałów w pakiecie czterech złóż na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, wraz z prawami i obowiązkami z szeregu umów dotyczących złóż. Cena zakupu wynosi 1 950 mln NOK, czyli 996 mln zł - poinformowała PGNiG w komunikacie.

KE ponownie odsunie w czasie decyzję w sprawie OPAL

Komisja Europejska nie zamierza w najbliższym czasie podejmować decyzji w sprawie przekazania Gazpromowi pełnej przepustowości lądowej odnogi Gazociągu Północnego. To wyraźny sygnał skierowany pod adresem Kremla i agresywnej polityki jaką prowadzi on na Ukrainie.

Pracodawcy różnią się w ocenie szczytu klimatycznego UE

Organizacje pracodawców różnią się w ocenie szczytu klimatycznego UE, na którym Polska uzyskała m.in. zapis o darmowych pozwoleniach na emisję CO2. Zdaniem szefowej Konfederacji Lewiatan wnioski szczytu dają szansę polskiej energetyce, ekspert BCC ma wątpliwości.

Marks & Spencer z największą instalacją solarną w Wielkiej Brytanii

Sieć handlowa Marks & Spencer buduje na dachu swojego centrum dystrybucyjnego Castle Donington największą w Wielkiej Brytanii instalację solarną. Inwestycja ta wpisuje się w trend zapoczątkowany przez publikację rządowej strategii dla tego sektora.